måndag, augusti 22, 2005

Svar från BTJ angående förlagens använding av lektörsutlåtanden

Jag har fått svar från BTJ på min fråga om hur det kommer sig att sambindningsrecensioner ibland dyker upp hos nätbokhandlare. Katarina Sköldebrink har gett sitt tillstånd till att jag publicerar svaret här:

"Förlag som får sina böcker bedömda i BTJ-häftet har naturligtvis rätt att ta del av recensionen – den skickas på begäran till utgivaren. Förlagen får citera delar av recensionen om de först tar kontakt med lektören och sedan anger både lektörens namn och BTJ-häftet som källa. Däremot får de inte publicera recensionen i dess helhet i marknadsföringssyfte; det är BTJ som har den kommersiella rätten till recensionerna. BTJ säljer inte rättigheten att använda hela recensioner till förlagen.
Då och då händer det att lektörsutlåtanden ur BTJ-häftet används av andra; det kan vara förlag, olika typer av bokförmedlare eller privatpersoner. Informationsflödet på Internet gör det svårt att kontrollera hur recensionerna utnyttjas, och alla aktörer har inte den upphovsrättsliga aspekten klar för sig. För BTJ är det väsentligt att recensionerna inte används på ett felaktigt sätt – vi arbetar vidare med problematiken kring detta.

Vänliga hälsningar Katarina Sköldebrink Chef Inköpsvägledning & profiltjänster"

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här tycker jag, som BTJ-lektör sedan snart femton är, är intressant: "Förlagen får citera delar av recensionen om de först tar kontakt med lektören och sedan anger både lektörens namn och BTJ-häftet som källa. " Hur stämmer detta överens med den allmänna rätten att citera? Jag har aldrig personligen känt mig utnyttjad när något förlag citerat ett av mina lektörsuttalanden, och har heller aldrig blivit tillfrågad. Det kan gälla små enmansförlag och större förlag, som Symposion. Borde jag ha blivit förbannad? Som lektör på fritiden, men forskare i min arbetsroll, har jag svårt att se hur min arbetsgivare (BTJ) kan förvägra någon rätten att citera ur deras publikationer? Svar till "Nyfiken".

11:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home