onsdag, augusti 10, 2005

Sunne Rotaryklubb

Jag har blivit inbjuden till Sunne Rotaryklubb. Ska hålla ett kort föredrag vid ett av deras lunchmöten. En god anledning för mig att börja tänka på projektet igen efter semestern. Har skrivit några stolpar kring vad jag ska säga under 20 minuter (då ska även några boktips klämmas in på slutet!).
”Bibliotek en verksamhet i förändring” Kan vara en bra rubrik för det jag ska tala om. Vi vet av erfarenhet att många ute i samhället har en föråldrad bild av bibliotek och bibliotekarier. Så det kan kanske vara en god idé att berätta om hur mycket biblioteken har förändrats under de senaste åren. Efter att ha beskrivit arbetsplatsen tänker jag säga att vi har antagit en utmaning. Jag har märkt att det är svårt att få folk utanför biblioteksvärlden att förstå vad som är så märkvärdigt med att köpa böcker utan en speciell lista. Jag måste bara få dem att acceptera att detta med att handla böcker utan BTJ-recensionerna är en utmaning!
När detta är gjort, vill jag berätta vad jag tror att detta har gjort med oss som grupp. Det är inte så lätt, jag är bara en enskild individ i gruppen och det jag säger speglar först och främst mina upplevelser och intryck. Jag är imponerad av mina arbetskamraters stora kunskaper och engagemang. Vi hade redan tidigare delat upp avdelningarna mellan oss, men först nu fick jag klart för mig hur mycket kunskaper vi har i gruppen. Några har akademiska poäng i vissa ämnen och andra har informella kunskaper, som man tillägnat sig i sitt tidigare arbetsliv eller på annat sätt. Då vi tog bort en rutin så tvingades det fram aktivitet och kreativitet. Vi är två bibliotekarier i Sunne, nu när hela gruppen är med och arbetar med inköpen får vi en stor spännvidd av kunskaper. Var och en får lov att ta plats med det han eller hon kan. Egentligen finns det inget i BTJ´s sambindningslista, som skulle ha hindrat oss från att arbeta så här. Vi skulle kunna arbeta likadant och använda sambindningsrecensionen som ”en recension bland andra”. Men nu när vi har lagt om känns det som en alldeles för dyr tjänst för oss, som är rädda om varje krona i vårt bokanslag.
När jag sökte Greta Lindersstipendiet var det för att jag var nyfiken på hur de andra kommunerna, som gjort som vi hade det. Jag ska göra en rundresa i oktober, men redan nu kan jag säga att vissa saker förefaller lika men annat förefaller helt annorlunda. Det är det som är så intressant, att man kan göra det här på så många sätt. Några har fördjupat samarbetet med den lokala bokhandeln, andra har tagit itu med mediaplaner, någon har återgått till sambindningen!
Nåja, hur mycket av detta som kommer med i mitt anförande vet jag inte. När det gäller boktipsen tänker jag tala om några böcker på temat narcissim. Ja det blir spännande att se hur jag får ihop det…