onsdag, november 22, 2006

Klässbols bibliotek i fara

Idag hör man ofta hur viktigt det är med våra bibliotek. Någon tänkte kanske därför att det var slut med biblioteksnedläggningar, men tyvärr så rullar det på. Nu i morgon ska det fattas beslut om filialen här i Klässbol (Arvika kommun) där jag bor. Det är ett viktigt bibliotek för mig för det var här jag påbörjade min bibliotekskarriär. Jag var föreståndare för biblioteket 1981-1994 och det var fantastiska pionjärår för mig. Verksamheten var livlig, jag hade sagostunder, åkte ut med boken kommer och hade öppet två kvällar i veckan till klockan 20.00. I början av nittiotalet slog vi samman filialen med skolbiblioteket och jag var anställd av skolan några timmar i veckan och jobbade med läsfrämjande verksamhet. Finns sådant idag? Men redan då hade man från Kulturnämndens sida börjat strypa filialen, bokanslaget drogs ned, när datoriseringen kom la man aldrig in bokbeståndet och efter att jag hade slutat blev timmarna färre. Så idag är det inte så svårt att lägga ned verksamheten eftersom det inte kommer så mycket folk till ett bibliotek som för det mesta är stängt och saknar nya böcker. Samtidigt arbetar vi nu i flera grupper intensivt med att utveckla Klässbol och många i samhället är engagerade, företagen som finns här går bra och folk vill flytta hit, så man funderar på att bygga nya bostäder, då är det tråkigt att biblioteket går andra vägen. Man säger från Kulturnämnden att filialen ska ersättas med en bokbuss, en buss är trevlig när den kommer ut på landsbygden någon timme var fjärde vecka, men det är ju inte alls samma sak som ett bibliotek.