onsdag, mars 08, 2006

Meningen med den här bloggen

När jag började blogga var det för att samla tankar kring projektet "Bokinköp utan BTJ-listor". Nu är projektet klart, men jag bloggar fortfarande. Varför? Jag har funnit att det är ett jättebra sätt att föra anteckningar kring sånt som jag själv tycker är viktigt och användbart. Mycket enklare än att ha en svart skrivbok. Här kan jag lägga in länkar och hittar direkt källan till det som jag uppmärksammar. Igår läste jag en sådan artikel som jag bara inte får glömma. Det var Beata Arnborg som skrev att biblioteken hör till de samhällsinstitutioner som snabbast anpassar sig efter tidens vindar och som har en mycket dålig föreställning om vad deras verksamhet egentligen har för mål och mening. Artikeln heter "Tevespel säljer ingen bok" och finns i DIK-forum 3/06 s. 14. Arnborg skriver att om vi lånar 7 böcker per person och år i Sverige lånar man i Finland 15 böcker per person och år. Minskningen av bokanslagen i Sverige följer samma kurva som den minskade utlåningen. Att jag engagerat mig i det här med bokinköp har att göra med att jag vill skydda bokanslaget så att maximalt belopp går just till böcker. Läsning är kärnan i vår verksamhet. Sedan kan man göra annat på biblioteket, men då ska man ha pengar till det också.

2 Comments:

Blogger Ann Östman said...

Tänkvärt inlägg!Ibland får man nästan en känsla av att de böcker vi har att hantera, ibland nästan uppfattas som en belastning...

Om bloggning: Själv har jag varit "hooked" ett bra tag nu, och älskar dynamiken, den snabba publiceringen, i motsats till hemsidesjobbet, som iof sig underlättats betydligt tack vare bra publiceringsverktyg men ändå känns lite stelare.

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

Jag känner precis tvärtom. Jag förstår inte alls varför just bokläsning ska anses som huvudverksamhet, eller varför det är "finast". Vi finns till för att låntagarna ska uppleva och lära sig saker, och om de vill göra det på nya sätt får vi anpassa oss. Biblioteken idag är inte samma som för hundra år sen, i så fall hade ingen velat komma hit längre och då hade inte biblioteken funnits kvar. I stället tar bibliotek nya former och erbjuder nya värden. Att TV-spel är fördummande är en fördom som all forskning bestrider. Tvärtom är det ofta kreativt och många spelare fortsätter verksamheten utanför själva spelen genom att skapa nya världar, karaktärer, berättelser.
Jag tycker det känns tråkigt om alla vi bibliotekarier skulle klamra oss fast vid en "kärnverksamhet" av ren bakåtsträvande tradition. Det är väl viktigare att låntagarna får utbyte av biblioteket, än att låntagarna ska leva upp till bibliotekariens föreställning om vad som är riktig kultur.

2:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home