fredag, oktober 14, 2005

I Galicien

För några år sedan besökte jag BIBLIOTECA PÚBLICA DE LA CORUÑA MIGUEL GONZÁLEZ GARCÉS i Galicien. Det var en intressant upplevelse på många sätt. Jag och min dotter togs emot mycket generöst och vi fick se ett välorganiserat och vackert modernt bibliotek. Det första som förbryllade oss var att alla bibliotekets kunder gick ut med tre böcker i handen, förklaringen var att man bara fick ha tre böcker hemma från biblioteket samtidigt. En annan intressant sak var hur man köpte in böcker. Det fanns ett stort rum intill bibliotekschefens arbetsrum, som var fyllt av kartonger med böcker. Hon berättade att hon personligen gick igenom alla kartonger och valde ut vad som skulle vara på biblioteket. Övriga böcker skickades tillbaka till förlagen. Man köpte aldrig in mer än ett exemplar av varje titel. När vi berättade att man kunde köpa 5-6 exemplar av populära böcker i Sverige till ett och samma bibliotek var hon väldigt förvånad. Varför, frågade hon, hon kunde verkligen inte förstå varför. "Då måste ni ju avstå från att köpa flera titlar". Kanske kan det bero på att det svenska språkområdet är så mycket mindre än det spanska. Eller så har vi en annan inställning till läsning? Det vore intressant att få veta mer om hur man gör i olika länder.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

En jättebra bok om Galicien:
Xa vai o griffon no vento
av Alfredo Conde från Galicien.
I Umberto Ecos anda.

7:50 fm  
Blogger Kiko Novoa said...

Hej!! Jag kom från A Coruña för 20 månader sedan. Jag bjuder dig på att besöka min hemsida!! Och den här delen:
http://facendomeosueco.blogspot.com/2006/05/da-das-letras-en-suecia.html

10:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home