tisdag, april 18, 2006

Föreläsare - jag?

Snart i maj, ska jag göra ett framträdande som föreläsare. Jag ska berätta om min rapport "Förändrade arbetsrutiner : förnyad arbetsgrupp?" FÖRÄNDRING - det är ett stort och intressant ämne. Jag växte till exempel upp med järnridån som en självklarhet. Nu förundrar jag mig över att vi inte reflekterade mer över vad som skulle hända efter Sovjetunionens fall. Få av oss trodde på förändring! Och ingen kunde veta hur den skulle gå till. Nu har vi EU, ett spänt läge i mellanöstern, vänstervåg i Latinamerika, aidskatastrof i Afrika, ett kommunistiskt Kina på stark ekonomisk frammarsch och så kriget mot terrorismen… Var kommer den stora förändringen härnäst? Vem kunde förutspå Tsunamin? Vad händer med vädret och när kommer pandemin? Allt förändrar sig på gott och ont och framtidsprofetior slår sällan in. Inte i alla fall just precis, så som man har tänkt sig.
Det blir ett stort perspektiv, men mina tankar kring bibliotekets rutiner har med vår roll i den föränderliga omvärlden att göra. Nu talar man på konferenser om det papperslösa samhället om bibliotekarieyrket som utdöende och om att det är ett stort problem att barn och ungdomar inte läser böcker. Hur förhåller vi oss? Är vår yrkeskår så gammal att vi bara väntar på pensioneringen? Eller, vad vill VI? Kan vi påverka förändringar eller kommer de bara över oss?

5 Comments:

Blogger Ann Östman said...

Jag ser fram emot ditt besök!Fick mig själv en rejäl tankeställare på Ikoners kursdag om e-medier på KTHB i går.Jag som tyckte jag ver "med"...:-)

Ann Östman

11:27 fm  
Blogger Karin Berndtsson Engström said...

Hur då, vaddå tankeställare?

1:31 em  
Blogger Ann Östman said...

Menade bara att jag behövde en kick för att börja marknadsföra våra elektroniska resurser på ett mer "bestämt" sätt = mer kan göras!
det är lätt att bli lite "lat"=nöjd med vad man har, i stället för att gå på offensiven.

Är t ex hyfsat nöjd med vad som går att hitta via vår webbplats,men vad jag hade i åtanke var marknadsföring gm annonser i nätupplagor av lokalpress, tydligare skyltning/tips i biblioteket , erbjudanden om kurser till våra användare osv osv...kanske göra en snygg sammanställning på hemsidan med de tips vi fick på kursen...
Nästa vecka ska jag och en kollega, Marcus Strand, demonstrera våra nättjänster på Sandvikens teknikpark Sandbacka Park-känns kul och spännande!

4:27 em  
Blogger Karin Berndtsson Engström said...

Ja, vi har varit med i lokaltidningen och berättat om databaserna och så vidare. Men det är som du säger svårt att få in dem i folks medvetande, dyra är de också så ibland kan man bli lite arg på att folk inte fattar hur bra de är utan bara sitter och surfar runt planlöst.
När man sedan visar hur man får fram tidningsartiklar t ex så säger låntagaren ofta, bra det ska jag göra när jag kommer hem. Men det går ju inte...

12:25 fm  
Blogger Leif said...

Bra rubrik må jag säga! Intressant.

5:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home